Klapa dymowa
Muzea i galerie częściej znajdują własne siedziby w obiektach adaptowanych po innym użytkowniku niż projektowanych oraz budowanych specjalne na cele muzealne lub ekspozycyjne. Kojarzy się to z przymusem dostosowania pomieszczeń do oryginalnych zadań. Rozumie się samo przez się, że na sali wystawowej jedna bazowych rzeczy jest idea oświetlenia, jakkolwiek niebezużyteczna jest także klapa dymowa. Ma prawo to być oświetlenie sztuczne bądź też łączone - sztuczne z naturalnym. Na najwyższych kondygnacjach, w ramach adaptacji pomieszczeń oraz całego gmachu, montuje się niejednokrotnie wyłaz dachowy czy też pasma świetlne, jakich umieszczenie jest niewspółmiernie mniejszą ingerencje w pierwotny układ obiektu niż na przykład wykucie otworów okiennych. Świetliki mogą być źródłem światła uzupełniającym i używanym w połączeniu bądź zamiennie z oświetleniem elektrycznym. Dla pewności przeszklenie świetlików lokowanych nad ekspozycjami powinno być wyposażone w filtry zatrzymujące w najwyższym stopniu szkodliwe dla budynków muzealnych pasma światła codziennego, czyli zwłaszcza ultrafioletu. Filtry dobiera się wedle norm obowiązujących w muzealnictwie.